Yrityksen nettisivut - voinko tehdä sen itse? - Askaremo assistenttipalvelut
Yrityksen nettisivut – voinko tehdä sen itse?

Yrityksen nettisivut – voinko tehdä sen itse?

0 Share

Yrityksen nettisivut – voinko tehdä sen itse?

Teksti päivitetty 18.4.2020 "En suosittele tekemään kotisivuja itse..." Jos luet sosiaalisessa mediassa yhdenkään keskustelun yrityksen nettisivujen itse tekemisestä, löytyy sieltä ...

Teksti päivitetty 18.4.2020

“En suosittele tekemään kotisivuja itse…”

Jos luet sosiaalisessa mediassa yhdenkään keskustelun yrityksen nettisivujen itse tekemisestä, löytyy sieltä varmasti tämän kaltaisia kommentteja:

Älä missään tapauksessa tee webbisivuja itse, jos et ole todellinen asiantuntija siinä hommassa.

Tekniikan opetteluun ei kannata tuhlata omaa aikaansa – yrittäjällä on niin paljon muutakin tekemistä.

Näissä kommenteissa on paljon tärkeää asiaa. Jos ei yhtään tiedä, mitä on tekemässä, on hommassa monta kohtaa, jossa se voi mennä pieleen. Tietoturva-asiat, visuaalinen ilme, tekninen toimivuus ja hakukonenäkyvyys ovat kaikki hyviä perusteluja antaa homma ammattilaisen hoidettavaksi. Ja jos sinulla ei ole yhtään aikaisempaa osaamista nettisivujen tekemisestä, opetteluun saa kyllä käytettyä paljon aikaa.

Itse pohdin näitä samoja asioita, kun aloin suunnitella yritykseni nettisivuja. Minulla oli jonkin verran aikaisempaa kokemusta nettisivujen päivittämisestä sekä blogin kirjoittamisesta. Suurin syy siihen, miksi aloin tehdä sivuja itse oli se, että halusin kokeilla, pystynkö siihen. Minulla ei ole teknistä koulutusta, mutta tykkään kokeilla, mitä kaikkea tietokoneella voi saada aikaiseksi. En suostu pelkäämään tietokonetta! Tiedän kyllä, että vielä on paljon opeteltavia asioita. Mutta koska tämä on niin hauskaa, opettelen näitä mielelläni!

Sinulle, joka haaveilet omien nettisivujen tekemisestä itse, sanon: jos se on sinun haaveesi, toteuta se! Älä anna asiantuntijoiden varoitusten lannistaa sinua. Tutustu näihin varoituksiin ja ota niistä opiksesi. Tee taustatyöt hyvin. Pohdi, mikä on sivujen ensisijainen kohderyhmä, millaisen ensivaikutelman haluat antaa, miten johdatat kävijöitä sivuillesi (mm. hakukoneoptimointi, somen käyttö ja sähköpostimarkkinointi), mitä julkaisujärjestelmää käytät, mihin sijoitat nettisivusi (webhotellin valinta), tarvitsetko ajanvarausjärjestelmän ja niin edelleen. Nettisivujen tekemiseen liittyy paljon selvitettäviä ja ratkaistavia asioita, mutta kun teet työsi hyvin, onnistut kyllä.

Tarvitseeko yritys nettisivuja laisinkaan?

Kyllä tarvitsee. Yrityksen kotisivut ovat yrityksen omissa käsissä, toisin kuin sosiaalisen median kanavat. Haluamme potentiaalisten asiakkaidemme löytävän meidät myös hakukoneista, kuten Googlesta, ja haluamme, että he ohjautuvat hakukoneesta yrityksemme kotisivuille some-kanavien sijasta. Useimmiten sosiaalisen median kanavien (Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest jne) tehtävänä on yrityksen näkökulmasta johdattaa potentiaalinen asiakas yrityksen nettisivuille, jossa kauppaa varsinaisesti käydään.

Kaupankäynnin apuvälineitä nettisivuilla ovat esimerkiksi verkkokauppa, ajanvaraus ja sähköpostiin tilattava uutiskirje. Nämä kannattaa myös ottaa heti käyttöön, jotta potentiaalinen asiakas pystyy helposti ostamaan sinulta. Varmista siis, että ostopolulla ei ole esteitä.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano “ei koskaan”.