Vinkkejä ja vertaistukea uusille yrittäjille - Askaremo-tiimi
Vinkkejä ja vertaistukea uusille yrittäjille – Askaremo-tiimi

Vinkkejä ja vertaistukea uusille yrittäjille – Askaremo-tiimi

0 Share

Vinkkejä ja vertaistukea uusille yrittäjille – Askaremo-tiimi

Uusi arki - yrittäjän arki Oletko perustanut vastikään oman yrityksen tai suunnitteletko parhaillaan oman yrityksen perustamista? Oletko pohtinut, millaista on yksinyrittäjän arki ...

Uusi arki – yrittäjän arki

Oletko perustanut vastikään oman yrityksen tai suunnitteletko parhaillaan oman yrityksen perustamista? Oletko pohtinut, millaista on yksinyrittäjän arki? Omannäköistä ainakin. Yrittäjällä on vapaus organisoida arkensa haluamallaan tavalla. Vapauteen kuuluu myös vastuu kokonaisuudesta. Joskus tämä vastuu voi tuntua raskaalta. Yrityksen alkuvaiheessa on valtava määrä asioita, jotka pitää hoitaa ja joita pitää selvittää. Välillä tuntuu, että yrittäjän pitäisi olla kaikkien alojen asiantuntija. Tunnit vuorokaudessa eivät kuitenkaan riitä, jos kaiken yrittää tehdä itse ja osata itse. Eikä kenenkään onneksi tarvitse osata ja tehdä itse kaikkea. Jokainen pidempään yrittäjänä toiminut tietää, kuinka tärkeää on osata pyytää apua, ulkoistaa tietyt tehtävät ja keskittyä itse tärkeimpiin asioihin.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole

Kukapa ei haluaisi pärjätä omillaan, saada asiat hoidettua ihan itse? Jos kerron ideoistani muille, varastaako joku ideani ja toteuttaa ne ennen minua? Miten minuun suhtaudutaan, jos kerron, etten osaa jotain sellaista, mikä kuuluu olennaisesti yrityksen pyörittämiseen? Unohda tällainen ajattelu! Ideoita voidaan aina kopioida ja joku voi hymähdellä toisen tietämättömyydelle. Mutta todennäköisemmin saat konkreettisia neuvoja ja apua, jotka auttavat sinua eteenpäin yrittäjän polulla.

Uuden yrittäjän arki on minulle hyvinkin tuttua. Askaremon kaksi ensimmäistä vuotta ovat todellakin olleet oppimisprosessi – mahtava sellainen, vaikka aika ajoin on kyllä hirvittänyt. Minusta ei pitänyt koskaan tulla yrittäjää, mutta yllättäen palaset loksahtelivat paikoilleen ja tässä sitä ollaan! 🙂 Uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi meistä toimii yrittäjänä tai ainakin työskentelee yrittäjämäisesti. Haluan olla mukana tässä prosessissa ja omalta osaltani tukea aloittavia yrittäjiä. Menestyvät yritykset ja hyvinvoivat yrittäjät ovat meidän kaikkien etu. Ja kaiken lisäksi yrityksen alkuvaihetta yleensä siivittää innostus oman jutun toteuttamisesta. Tällaisessa on ilo olla mukana!

Askaremo-tiimi uusille yrittäjille

Mistä idea uusien yrittäjien tiimiin? Tämä oivallus tapahtui loppukeväästä 2017 – nimenomaan oivallus, sillä muistan kuinka oivalsin, että jotain tällaista tarvitaan. On monia tahoja, joilta aloittava yrittäjä saa apua, kuten Uusyrityskeskus, yrittäjäjärjestöt ja eri koulutusorganisaatioiden järjestämät yrittäjän ammattitutkinnot (Oulussa esimerkiksi Markkinointi-instituutti ja PSK Aikuisopisto). Oma käsitykseni kuitenkin oli, että moni aloittava yrittäjä jää ilman kaipaamaansa tukea. Usein parasta tukea on se, että on mahdollisuus pohtia omaan yritykseen liittyviä käytännön asioita jonkun toisen kanssa. Vaikka keskustelukumppani ei pystyisikään tarjoamaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan, asioiden läpikäyminen yhdessä selkeyttää usein tilannetta ja tuo esiin uusia näkökulmia. Ja todennäköisesti ratkaisukin löytyy tämän jälkeen helpommin.

Ensimmäinen Askaremo-tiimi kokoontui kesällä 2017. Osallistujien palautteen perusteella erityisesti keskustelut muiden uusien yrittäjien kanssa, vertaistuki, koettiin tärkeäksi. Lisäksi positiivista palautetta tuli siitä, että tapaamisissa käytiin läpi konkreettisia asioita, mitä aloittavan yrittäjän kannattaa ottaa huomioon – niin “vaaran paikkoja” kuin asioita, joita kannattaa kokeilla esimerkiksi markkinoinnissa. Tämän pohjalta olen kehittänyt tiimi-ideaa eteenpäin. Tuloksena on Askaremo-tiimi nro 2, jonka ensimmäinen tapaaminen on toukokuussa 2018.

Jos olet toiminut yrittäjänä enintään 6 kuukautta tai nyt suunnittelemassa oman yrityksen perustamista, Askaremo-tiimi uusille yrittäjille on tarkoitettu juuri sinulle. Tiimi on pieni ryhmä, jossa tehdään konkreettisia asioita oman yrityksen tai yritysidean eteenpäin viemiseksi. Tiimin tapaamiset ovat työpajoja, joissa jokainen osallistuja pääsee käytännössä kehittämään omaa yritystään. Luvassa ei siis ole kalvosulkeisia! Tarvitset myös mukaan oman kannettavan tietokoneen.

Mitä Askaremo-tiimissä tehdään?

Askaremo-tiimi kokoontuu Ravintola Nallikarissa (Nallikarinranta 15, Oulu) viisi kertaa touko-elokuussa 2018 (4 tuntia / tapaaminen). Kokoontumiset ovat  klo 12-16. Tiimipäivät ja tapaamisten aiheet ovat:

  1. 29.5.2018 Kotisivut yritykselle (vaihtoehdot www-sivujen hankkimiselle, tee-se-itse -sivut vs. ammattilaisen tekemät sivut), hakukoneoptimointi (miten Googlesta saa kävijöitä omille kotisivuille, sisällöntuotanto hakukoneoptimoinnin näkökulmasta)
  2. 5.6.2018 EU:n tietosuoja-asetus GDPR (henkilötietojen käsittelyn nykytilan läpikäynti, tietosuojaselosteen laatiminen)
  3. 19.6.2018 Sosiaalinen media yrityskäytössä (Facebook, Instagram, Twitter markkinointikanavina; some-julkaisujen suunnittelu ja ajastaminen)
  4. kerran ajankohta sovitaan tiimin kanssa (joko kesäkuussa tai elokuussa):  Apua ajankäytön suunnitteluun ja tiedon hallintaan (digitaaliset apuvälineet ja menetelmät, esim. Google-työkalut, pilvipalvelut, sähköiset tehtävälistat, kanban-taulu)
  5. kerran ajankohta sovitaan tiimin kanssaLinkedIn – oman osaamisen aukikirjoittaminen (LinkedIn henkilökohtaisen profiilin ja yritysprofiilin luominen / päivittäminen, LinkedIn verkostoitumiskanavana)

Esittelen työpajan alussa päivän aiheen lyhyesti. Sen jälkeen jokainen osallistuja suunnittelee ja toteuttaa omalle yritykselleen päivän aiheeseen liittyviä konkreettisia toimenpiteitä. Opastan aina tarvittaessa jokaista yksilöllisesti. Tärkeintä on, että sinä saat tehtyä konkreettisia asioita yritysideasi eteenpäin viemiseksi. Ei haittaa, vaikka sinulla ei vielä olisikaan valmiita suunnitelmia tai konkreettisia ideoita. Eikä haittaa, vaikka et tietäisikään, mistä lähteä liikkeelle, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Juuri tähän tilanteeseen olen suunnitellut Askaremo-tiimin. 🙂 Sinun ei tarvitse olla myöskään mestari näissä asioissa. Tärkeintä on, että haluat kehittää itseäsi yrittäjänä ja löytää juuri sinulle sopivat työskentelytavat ja apuvälineet.

Tuletko mukaan tiimiin?

Saat hyvän mahdollisuuden verkostoitua, oppia uutta ja ennen kaikkea kannustusta ja konkreettista apua ideoidesi toteuttamiseen! Tule mukaan käärimään hihat ja muuttamaan suunnitelmat toiminnaksi ja orastavat ajatukset kalenterimerkinnöiksi.

Ennen Askaremo-tiimin ensimmäistä tapaamista tulet saamaan ennakkokyselyn, jolla kartoitetaan osallistujien lähtötilannetta ja tarpeita. Näin työpajojen sisältö saadaan räätälöityä vastaamaan osallistujien konkreettisia tarpeita.

Haluan pitää ryhmän pienenä, jotta jokainen osallistuja hyötyy aidosti mukanaolosta. Tämän vuoksi olen rajoittanut osallistujamäärää – kannattaa siis ilmoittautua heti! 🙂 Tiedän myös, että aloittavalla yrittäjällä budjetti on usein tiukka, joten olen jakanut osallistumismaksun kolmeen osaan, jotta se ei muodostuisi esteeksi sinulle. Askaremo-tiimin osallistumismaksu on 300 €, joka maksetaan kolmessa erässä (100 €/erä, hinta sis. alv 24%). Osallistumismaksun 1. erä maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Laskutan 2. erän 29.6. ja 3. erän 31.7.2018 (maksuaika 14 vrk).


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.