Tylsä allekirjoitus sähköpostiin - Askaremo assistenttipalvelut
Tylsä allekirjoitus sähköpostiin

Tylsä allekirjoitus sähköpostiin

0 Share

Tylsä allekirjoitus sähköpostiin

Tämä blogikirjoitus sisältää vahvan lukusuosituksen! Luin Suomen Yrittäjien kustantamaa kirjaa Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjille. Voin suositella kirjaa ...

Tämä blogikirjoitus sisältää vahvan lukusuosituksen!

Luin Suomen Yrittäjien kustantamaa kirjaa Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjille. Voin suositella kirjaa kaikille yrittäjille! Kirja on täynnä konkreettisia ohjeita ja ideoita, joita voi ottaa heti käyttöön myös omassa yrityksessään.

Yksi asia, jonka päätin kirjan innoittamana heti korjata, oli yrityksen sähköpostin allekirjoitus. Aikaisemmin sähköpostin allekirjoituksessani oli yrityksen värejä ja kuvia. Esimerkin vanhasta versiosta näet tämän blogikirjoituksen artikkelikuvasta. Täytyy sanoa, että ainakin minua miellyttää enemmän värikäs versio. Digimarkkinointia tehdessä nopeasti huomaa, että visuaalisuudella on todella merkitystä. Kuva kertoo enemmän kuin teksti ja hyvä kuva kiinnittää lukijan huomion ja saa hänet kiinnostumaan myös tekstistä.

Miksi sitten muutin sähköpostin allekirjoituksen ”tylsäksi”, värittömäksi ja kuvattomaksi? Uudessa allekirjoituksessa on edelleen kaikki olennainen tieto, jonka haluan vastaanottajalle välittää: yrityksen palvelut ja tärkeimmät yhteystiedot. Logot ja muut kuvat vievät turhaan sähköpostin tallennustilaa. Ja toinen syy oli se, että visuaalisesti näyttävät kuvat allekirjoituksessa saattavatkin näkyä vastaanottajalle vain liitetiedostoina riippuen vastaanottajan sähköpostin asetuksista. Eipä ole silloin näyttävästä allekirjoituksesta paljoa iloa!

Entä voiko allekirjoitusta hyödyntää yrityksen markkinointiin? Kovin suurta määrää tietoa allekirjoitukseen tuskin kannattaa laittaa, sillä se jää helposti lukematta. Myös kuluttajansuojalaki rajoittaa sähköpostin käyttöä markkinointiin.

Markkinalausetta sinne [ts. sähköpostin allekirjoitukseen] ei kannata kirjoittaa, sillä kuluttaja-asiakkaille ei saa sähköpostilla lähettää ilman lupaa mainontaa tai markkinointia. Yritysasiakkaalle sellaista saa lähettää, mutta sen pitää liittyä vastaanottajan työtehtäviin.

(Katleena Kortesuo, Liisa-Maria Patjas & Leea Seppänen: Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjille.)

Sähköpostin allekirjoitusta kannattaa ehdottomasti hyödyntää yrityksen näkyvyyden ja palvelujen tunnettuuden lisäämiseksi. On syytä kuitenkin miettiä, miten sen käytännössä tekee. ”Kivan näköinen” ei ole aina se toimivin ratkaisu.

PS. Allekirjoitusta pystyt muokkaamaan sähköpostiohjelman (esimerkiksi Outlook ja Thunderbird) asetuksista.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.