Toimisto pienelle yritykselle – Askaremo
Toimisto pienelle yritykselle

Toimisto pienelle yritykselle

0 Share

Toimisto pienelle yritykselle

Mistä löytää sopiva toimistotila? Oletko harkinnut toimiston vuokraamista yrityksellesi? Hyvän tilan ja hyvien yhteistyökumppanien löytäminen voi olla haastavaa ja aikaavievää. ...

Mistä löytää sopiva toimistotila?

Oletko harkinnut toimiston vuokraamista yrityksellesi? Hyvän tilan ja hyvien yhteistyökumppanien löytäminen voi olla haastavaa ja aikaavievää. Kokosin tähän vinkkejä heille, jotka miettivät toimiston vuokraamista.

Hyvän yleiskuvan tarjolla olevista vaihtoehdoista ja hintatasosta saa tutustumalla välittäjien kotisivuilla olevaan tarjontaan. Oulussa toimistotiloja voi etsiä esimerkiksi BusinessOulun toimitilahakemistosta tai Technopoliksen vapaista toimitiloista. Kannattaa myös kysellä muilta yrittäjiltä vinkkejä, sillä omalle yritykselle sopiva tila voikin löytyä puskaradion kautta. Joku voi parhaillaan suunnitella toimistotilasta luopumista tai toivoo löytävänsä alivuokralaisen nykyisiin tiloihinsa. Puskaradion kautta voi myös löytyä “hyviä tyyppejä”, joiden kanssa tilan voi jakaa.

Jos tarvitset toimisto- tai kokoustilaa vain toisinaan, löytyy tähänkin hyviä vaihtoehtoja. Oulussa tällaisia työskentelytiloja löytyy esimerkiksi Njetworkingilta, jonne voit mennä vaikkapa päiväksi. Jos haluat hetkeksi pois kotitoimistosta kannattaa tutustua Oulun kaupunginkirjaston kokous- ja työskentelytiloihin. Tiloja löytyy pääkirjaston lisäksi mm. Haukiputaalta ja Oulunsalosta. Varaamiseen tarvitset kirjastokortin. Yliopistolta löytyy Tellus Innovation Arena, jossa kannattaa myös käydä vierailemassa.

Kuinka paljon toimisto maksaa?

Tilavuokrat vaihtelevat suuresti riippuen tilan koosta, sijainnista, kunnosta ja monesta muusta asiasta. Yksittäinen, noin 10 neliömetrin kokoinen huone Oulun keskustasta on hinnaltaan 400-500€ paikkeilla. Todennäköisesti edullisemmaksi tulee, jos tilan pystyy jakamaan muiden yritysten kanssa. Tällöin kannattaa huomioida se, että useat vuokranantajat suostuvat tekemään vain yhden vuokrasopimuksen, jolloin muut tiloihin vuokralle tulevat yritykset ovat päävuokralaisella alivuokralaisena. Ja se alv… 😉 Toimistotilojen vuokrat ilmoitetaan yleensä alv 0% eli huomioi tämä miettiessäsi rahaliikennettä, jos olet alv-velvollinen.

Toimistotilan vuokraamisesta aiheutuu muitakin kuluja kuin tilan vuokra. Sähkö ja vesi veloitetaan yleensä kulutuksen mukaan. Samoin lähes jokainen yritys tarvitsee nettiliittymän, joka maksaa todennäköisesti jotain 50 eurosta ylöspäin. Jos sinulla ei käy niin hyvä tuuri, että löydät valmiiksi kalustetun toimiston (tai sinulta ei löydy riittävästi sopivia kalusteita) menee kalusteisiinkin helposti iso summa rahaa. Toimistokalusteita löytyy toki hyväkuntoisina käytettyinä sekä kalusteita voi vuokrata (leasing), jolloin sinulta ei tarvitse löytyä kassasta heti kalusteisiin tarvittavaa koko rahasummaa. Entäpä tilojen siivous? Käytätkö siihen omaa aikaasi vai ostatko siivouksen ulkopuoliselta? Toimistosiivouksen hinta liikkuu 30-50€/h välillä, mutta olennaista on selvittää, mitä siivoussopimukseen kuuluu.

Ihana, oma toimisto!

Tein kolme vuotta töitä kotitoimistosta käsin ennen kuin päätin vuokrata toimistotilan. Kyllähän kotoa käsin työskentely antaa omanlaistaan vapautta, kun ei tarvitse huolehtia vuokranmaksusta ja työn tekemisen ja vapaa-ajan voi järjestellä vapaasti. Kolmen vuoden jälkeen itselleni tuli tarve saada erillinen työtila. Aamulla työpaikalle lähteminen (ja sieltä pois lähteminen työpäivän päätteeksi) tuo mukavasti ryhtiä työpäivään. Kotona työskentelyssä on monia hyviä puolia, jotka liittyvät erityisesti joustavuuteen, mutta siellä myös ainakin itselläni hämärtyy rajat työ- ja vapaa-ajan välillä. Ja jos työnteko jostain syystä tökkii, kotona on ihan liikaa vaihtoehtoisia viihdykkeitä tarjolla… 😉

Mitkä asiat sitten minulla vaikuttivat toimistotilan valintaan? Tässä lista tärkeimmistä asioista:

  • sijainti, sijainti ja sijainti 😉 – keskustassa, helppo tulla ja lähistöltä löytyy paikoitustilaa
  • kohtuullinen hinta
  • viehättävä rakennus, jonne on kiva astua sisään
  • toimistotila on siisti, ei vaadi pintaremonttia ennen muuttoa
  • sisäilma-asiat on kunnossa (harmillisen moni vaihtoehto haisi ummehtuneelle)
  • valmiiksi kalustettu eli tila oli käytännössä muuttovalmis

Tällaiset asiat vaikuttivat esimerkiksi minun päätökseeni tilan vuokraamisesta. Kerron mielelläni lisää, jos olet itse samassa tilanteessa eli etsimässä toimistotiloja yrityksellesi. Ja tervetuloa kylään tutustumaan Askaremon uusiin toimistotiloihin!


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.

Tilaa Askaremon uutiskirje ja saat tiedon sähköpostiisi, kun uusi blogikirjoitus julkaistaan: