Miten assistentin kanssa tehdään töitä? - Askaremo assistenttipalvelut
Miten assistentin kanssa tehdään töitä?

Miten assistentin kanssa tehdään töitä?

0 Share

Miten assistentin kanssa tehdään töitä?

Tämä blogikirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 7.10.2016 ja päivitetty 12.8.2020. Miten assistenttipalvelua käytetään? Mitä tehtäviä assistenttipalvelulla voi teettää? Työpöy ...

Tämä blogikirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 7.10.2016 ja päivitetty 12.8.2020.


Miten assistenttipalvelua käytetään?

Mitä tehtäviä assistenttipalvelulla voi teettää?

Työpöydän siivouspalvelu – siitähän tässä oikeastaan on kyse. Teen monenlaisia toimistotöitä eli käytännössä kaikkea sitä, mitä yrityksen arjen pyörittämiseen kuuluu. Näitä ovat esimerkiksi markkinointi, laskutus, nettisivujen päivitys, asiakasrekisterin ylläpito, asiakaspalvelu, viranomaispaperien hoitaminen ja tiedonhaku (ks. lisää esimerkkejä tehtävistä). Jos minulta ei löydy osaamista johonkin tiettyyn tehtävään, etsin työhön sopivan palveluntarjoajan. Tärkeintä on se, että samalla kun annat osan omista tehtävistäsi minun hoidettavakseni, sinä voit keskittyä tärkeimpiin asioihin. Voit keskittyä niihin asioihin, joilla on suurin merkitys yrityksesi kehittämisen ja oman hyvinvointisi kannalta.

Työskentelypaikka

Työskentelen joko asiakkaan tiloissa (Oulun seutu) tai etänä. Monia asioita on mahdollista hoitaa etänä ja sähköposti, puhelin, Skype, pilvipalvelut ym. helpottavat tätä huomattavasti. Mielelläni tapaan alussa uuden asiakkaan henkilökohtaisesti, jotta tulemme toisillemme tutuiksi. Sen jälkeen tehtävistä on helpompi sopia vaikkapa sähköpostitse. Jos työtehtävä vaatii sitä, että työskentelen asiakkaan tiloissa, sekin on mahdollista.


Jos yrityksenne tiloista löytyy ylimääräinen työpiste, voimme myös sopia, että työskentelen siinä tiettyinä aikoina. Jos teillä on minun paikalla ollessa hommia odottamassa tekijää, teen niitä. Jos taas tekemistä ei jollakin kertaa ole, teen muita töitäni. Monesti yksittäisiä työtehtäviä on helpompi delegoida, kun sen voi tehdä ”lennosta”.


Assistentin työvälineet

Minulla on käytössäni esimerkiksi tietokone ja matkapuhelin. Näiden käyttö kuuluu palvelun hintaan. Tietoturva on minulle tärkeä asia ja virustorjunta on työvälineissäni ajan tasalla. Käytän myös monia ohjelmia ja opettelen tarvittaessa käyttämään asiakkaan omia ohjelmia.

Assistenttipalvelun hinta

Teettämäsi työn hinta on 40 € / tunti (+alv 24 %).

Useimpien asiakkaideni kanssa pidän tuntikirjanpitoa ja laskutan sen mukaisen summan kuun lopussa. Asiakas voi reaaliaikaisesti seurata tuntikirjanpidosta, kuinka monta tuntia hän on kuukauden aikana teettänyt Askaremolla erilaisia työtehtäviä.

Montako tuntia työhön menee?

Jos haluat tietää etukäteen jonkin erityisen paljon aikaa vievän projektin kustannukset, sovimme yhdessä tuntimäärän, mikä työn suorittamiseen menee. Tämä on lopullinen hinta työlle. Asiakas tietää heti alussa, paljonko työ tulee maksamaan – ei yllätyskuluja jälkikäteen! 

Laskutus

Laskutan kuluvan kuukauden aikana tekemäni työt kuun viimeinen arkipäivä. Maksuaikaa laskulla on 14 vrk. Lasku toimitetaan sähköpostitse, paperisena tai verkkolaskuna.

Sopimuksen pituus

Askaremo tarjoaa pienyrityksille joustavasti lisätyövoimaa silloin, kun he sitä tarvitsevat. Eli asiakkaan ei tarvitse sitoutua pitkiin sopimuksiin, sillä yksittäisiä tehtäviä voi teettää asiakkaan omien tarpeiden mukaan. On myös mahdollista sopia esimerkiksi tietystä tuntimäärästä / viikko, mutta tämä ei ole pakollista.

Palvelun tilaaminen

Ota minuun yhteyttä ja kerro, millaisia tehtäviä haluaisit teettää Askaremolla. Tämän kirjoituksen lopusta löytyy myös tarjouspyyntölomake, jolla voit myös pyytää tarkempia tietoja. Tulen mielelläni käymään, jotta voimme keskustella yhteistyömahdollisuuksista. Vaikka suurin osa töistä hoituu etänä, mielelläni tapaan uuden asiakkaan ennen töiden aloittamista, jotta voimme tutustua ennen yhteistyön aloittamista. Askaremon ajanvarauksen kautta voit myös varata etätapaamisen sinulle sopivana ajankohtana.

Työtehtävistä ilmoittaminen Askaremolle

Kun haluat teettää jonkin tehtävän Askaremolla, voit valita sinulle parhaiten sopivan tavan ilmoittaa siitä. Asiakkuuden alussa saat tarkemmat tiedot erilaisista vaihtoehdoista ilmoittaa uudesta työtehtävästä. Sähköposti, chat, puhelu, tekstiviesti tai projektinhallintasovellus – kaikki käy! 

Miten voin olla varma, että työ tulee tehtyä?

Niinkuin etätyössä yleensäkin, myös tässä on tärkeää, että tiedetään, mikä on tavoite. Kun sovin asiakkaan kanssa tehtävän suorittamisesta, minulle on tärkeää tietää, mikä on haluttu lopputulos. Jos ei ole tiedossa, mitä halutaan saada aikaan, silloin on myös käytännössä mahdotonta sanoa, tuliko työ tehtyä hyvin. Minun toimintamallini on se, että asiakas kertoo, mitä hän haluaa, että teen hänen puolestaan. Sen jälkeen sovitaan työn aikataulu eli mihin mennessä tehtävä tulee olla hoidettuna. Lopuksi asiakkaan on helppo arvioida, oliko lopputulos sellainen, kuin asiakas oli halunnut. 

Tässä on kerrottu se, miten assistenttipalvelun käyttö tapahtuu normaalisti. Asiakkaan kanssa voidaan myös sopia erilaisista toimintatavoista asiakkaan tilanteen ja tarpeiden mukaan.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.