Mistä tiedät, ketä tavoitat nettisivuilla ja somessa? - Askaremo
Mistä tiedät, ketä tavoitat nettisivuilla ja somessa?

Mistä tiedät, ketä tavoitat nettisivuilla ja somessa?

0 Share

Mistä tiedät, ketä tavoitat nettisivuilla ja somessa?

Olen useaan otteeseen keskustellut muiden yrittäjien kanssa kotisivujen ja yrityksellä käytössä olevien sosiaalisen median kanavien, kuten Facebookin ja Instagramin, tehokkuudesta ...

Olen useaan otteeseen keskustellut muiden yrittäjien kanssa kotisivujen ja yrityksellä käytössä olevien sosiaalisen median kanavien, kuten Facebookin ja Instagramin, tehokkuudesta ja toimivuudesta. Vaikuttaa siltä, että monilla ei ole käsitystä siitä, keitä yrityksen digitaalisen markkinoinnin kanavissa tavoitetaan. Usein kyse on siitä, että ei ole huomattu hyödyntää mahdollisuuksia saada kävijätietoja näistä kanavista. Esittelen tässä blogikirjoituksessa joitakin esimerkkejä kävijäanalytiikan työkaluista.

Kotisivujen kävijätiedot – Google Analytics

Google Analytics on varsinainen aarreaitta, kun haluat tietää, miten kotisivusi toimivat ja ketä niillä tavoitat. Näet, paljonko sivuillasi on kävijöitä ja millaisia sivukävijäsi ovat (esim. ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti). Näet myös, mistä sivukävijäsi tulevat – tulevatko he esimerkiksi hakukoneesta (esim. Googlesta) vai some-kanavien kautta, sekä millä yksittäisillä sivuilla he käyvät. Analyticsin avulla saat myös selville sen, kuinka moni sivustollesi päätyvä lähtee sieltä heti pois (ts. he eivät löytäneet etsimäänsä sinun sivustoltasi). Tämä on yksi luku, johon kannattaa kiinnittää huomiota, jos alat tosissaan tekemään hakukoneoptimointia.

Google Analyticsin käyttöönottoon tarvitset vain ilmaisen Google-tilin (esim. Gmail). Voit asentaa Google Analytics-pikselin kotisivuillesi seuraamalla Google Analyticsin omia ohjeita tai siihen soveltuvan lisäosan avulla.

Sosiaalisen median kanavien omat kävijätiedot

Facebook-sivun kävijätiedot

Facebook-sivun kävijätiedot

Facebook-sivulta löytyvät sivun kävijätiedot neljän viikon ajalta. Tiedoista selviää esimerkiksi, montako henkilöä olet tavoittanut, kuinka monta kertaa julkaisemiisi päivityksiin on sitouduttu (tykätty, kommentoitu, jaettu) sekä sivustasi tykkäävien ja kaikkien tavoittamiesi henkilöiden ikä, sukupuoli ja paikkakunta. Selviääpä tiedoista myös sekin, milloin sivustasi tykkäävät henkilöt ovat Facebookissa (ks. Kävijätiedot -> Julkaisut -> Milloin fanisi ovat paikalla). Tätä tietoa voit hyödyntää esimerkiksi silloin, kun pohdit parasta ajankohtaa julkaista Facebook-päivityksiä.

Facebook: milloin fanisi ovat paikalla?

Facebook-pikseli

Facebook-pikseli on Facebookin tarjoama analytiikkatyökalu, joka otetaan käyttöön sijoittamalla pikselikoodi omalle nettisivulle. Facebook-pikseliä käytetään erityisesti Facebook-mainonnan kohdentamisessa, sillä Facebook-pikselin avulla voit kohdistaa mainontaa henkilöille, jotka ovat vierailleet yrityksesi kotisivuilla. Mutta pikselin keräämien tietojen avulla saat myös tarkempia tietoja kotisivujesi kävijöistä – itse asiassa samantapaisia tietoja kuin Google Analyticsin avulla. Saat tietoa sivukävijöiden iästä, sukupuolesta, vierailuajankohdasta, mille sivulle kävijä saapui sekä paljon muuta informaatiota.

facebook-pikseli ja kotisivujen aktiiviset käyttäjät tunneittain

Instagram-tilin kävijätiedot

Instagram-tilistä on myös mahdollista saada kävijätietoja, jos Instagram-tilisi on yritystili. Kävijätietojen lisäksi yritysprofiiliin saa lisättyä yrityksen yhteystiedot (Ota yhteyttä -painike). Instagramin kävijätietojen avulla saat tarkempaa tietoa seuraajistasi sekä julkaisujesi kävijätietoja. Seuraajien demografiatietoja näytetään kuitenkin vasta sitten, kun seuraajia on vähintään 100.

LinkedIn-profiilin kävijätiedot

LinkedIn-päivityksen kävijätiedot

LinkedIn on ammatillinen verkostoitumiskanava, jossa on jo noin miljoona suomalaista profiilia. Se ei siis ole mikään pienen piirin juttu. Päinvastoin se on laajasti hyödynnetty some-kanava, jossa on mahdollista tuoda esiin omaa osaamistaan, verkostoitua ja myös myydä omaa osaamistaan ja/tai tuotteitaan.

LinkedInin tilastot kertovat esimerkiksi sen, kuinka moni on nähnyt yksittäisen LinkedInissä julkaistun päivityksen, millaisessa organisaatiossa he työskentelevät ja mikä on heidän roolinsa organisaatiossa. LinkedInissä on myös oma hakutoimintonsa, jonka avulla haetaan esimerkiksi henkilöitä nimen tai organisaation perusteella. Samoin sitä hyödynnetään, kun etsitään uusia osaajia.

LinkedIn-profiilista näet myös sen, millaisilla hakusanoilla sinun profiilisi on noussut hakukoneessa esiin (ks alla olevassa kuvassa kohta “Search appearances”).

LinkedIn-profiilin hakukonenäkyvyys

Twitter-tilin kävijätilastot

En ole kovin ahkera twiittaaja ja julkaisen harvakseltaan mitään Twitterissä. Twitterin tilastoista selviää, että näinkin vähäisellä aktiivisuudella saa melkoisen määrän näyttökertoja. Eihän tuo vajaan 3000 näyttökerran lukema tietenkään tarkoita sitä, että noin moni henkilö olisi kiinnittänyt huomiota twiitteihini. Vaikka suurimmalla osalla yksittäiset twiittini vain nopeasti vilahtavat uutisvirrassa, aina joukossa voi olla joitakin, joiden uteliaisuus herää. Profiilin katselut ja uudet seuraajat kertovat tarkempia tietoja näistä. Ja Google Analyticsin avulla saan selville, moniko on päätynyt kotisivuilleni Twitterin kautta. 🙂

Twitterin kävijätilastot

Leadfeeder

Leadfeeder on mielenkiintoinen työkalu erityisesti b2b-yrityksille (yrityksien kesken kauppaa tekevät). Sen avulla saat tietoa sivuilla vierailevista yrityksen tarkkuudella. Tiedät siis, onko yritys, jota olet tavoitellut, käynyt sivuillasi. Tämähän voi olla jo selkeä kiinnostuksen merkki. Leadfeederin maksullisessa versiossa tietoa on tarjolla reilusti enemmän, mutta ilmaisversiollakin näkee jo kiinnostavia asioita. Leadfeeder toimii Google Analyticsin kanssa yhdessä, joten sinun ei tarvitse asentaa tätä varten erikseen mitään kotisivuille. Riittää, että Google Analytics on käytössä sivuilla.

Niin paljon tietoa…

Mitä kaikella tällä tiedolla voi sitten tehdä? Kotisivujen ja sosiaalisen median kanavien kävijätiedot kertovat sinulle esimerkiksi sen, tavoitatko niitä kohderyhmiä, joita haluat tavoittaa. Pystyt arvioimaan sekä yksittäisen julkaisun tehokkuutta että käyttämiesi some-kanavien ja kotisivujen tehokkuutta yleisesti. Tulosten säännöllinen seuraaminen ja arviointi on tärkeä osa systemaattista digitaalisen markkinoinnin toteuttamista. Jos et arvioi toimenpiteidesi tuloksia, markkinointisi on helposti hakuammuntaa. Sinulla on valtava määrä analytiikkatietoja käytettävänäsi ja kaiken lisäksi ihan ilmaiseksi (poislukien tietysti oma aikasi, joka tähän kuluu). Kyllä nämä työkalut ovat ainakin tutustumisen arvoisia! 🙂

PS. Jos käytät yrityksesi kotisivuilla evästeitä kävijätietojen keräämiseen, muistathan mainita asiasta myös sivuillasi.


Tilaa uutiskirje ja saat sähköpostiisi tiedon, kun Askaremon sivuilla julkaistaan uusi blogikirjoitus.