Kunpa joku huolehtisi paperihommista! - Askaremo
Kunpa joku huolehtisi paperihommista!

Kunpa joku huolehtisi paperihommista!

0 Share

Kunpa joku huolehtisi paperihommista!

Päivitetty 19.4.2020 Miksi paperihommien tekemisestä tulee niin suuri taakka yrittäjälle? Toimistotyöt ei ole se omin juttu Moni yrittäjä on perustanut yrityksen, jotta voisi hyödy ...

Päivitetty 19.4.2020

Miksi paperihommien tekemisestä tulee niin suuri taakka yrittäjälle?

Toimistotyöt ei ole se omin juttu

Moni yrittäjä on perustanut yrityksen, jotta voisi hyödyntää omaa osaamistaan ja pääsisi tekemään sitä, mistä nauttii. Usein “paperien pyöritys” ei ole tällä listalla. Pienyrittäjän arkeen kuuluu paljon pakollisia tai ainakin tärkeitä paperihommia, jotka nyt vaan on hoidettava tavalla taikka toisella. Valitettavasti nämä tärkeät, mutta epämiellyttävät tehtävät ovat myös melkoisia aika- ja ennen kaikkea energiasyöppöjä.

Usein käy niin, että tiedossa oleva kertakaikkisen tylsä homma saa meidät välttelemään tehtävää ja keksimään syitä siirtää asian hoitamista. Kyseisen homman tekeminen ehkä loppujen lopuksi vie vain pienen hetken, mutta haluttomuus tarttua työhön saa aikaa loppujen lopuksi kulumaan paljon työn tekemiseen todellisuudessa tarvittavaa aikaa enemmän. Mikään homma ei etene, kun välttelemme tehtävää. Poikkeuksena ovat ehkä pyykkien lajittelu ja astianpesukoneen täyttö, jotka ovat loistavia keinoja vältellä epämiellyttäviin töihin tarttumista… Tai ehkä jopa lattiakaivon peseminen! 😉

Byrokratia turhauttaa

Jokainen meistä on täyttänyt lappuja ja lomakkeita, joiden hyödyllisyyden voi helposti kyseenalaistaa. Monet näistä lapuista ja lomakkeista ovat kuitenkin sellaisia, että ne on syytä hoitaa kuntoon. Toiset täytyy hoitaa kuntoon sen takia, kun pykälät näin edellyttää. Ja vaikka joidenkin byrokratian kukkasten hoitamatta jättäminen ei aiheuttaisikaan suurempia sanktioita, on sinulla ehkä itselläsi helpompi olla, kun asia on hoidettu. Hyödynnä asiantuntijoita ja ulkoista byrokratian hoitamista mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kirjanpitäjälle. Äläkä ainakaan lankea siihen ansaan, että ajattelisit, että sinun pitää selviytyä hommasta itse, koska “kyllähän näin helppo asia pitäisi pystyä itse hoitamaan“!

Jos jonkin homman tekeminen tuottaa joka kerta tuskaa & ahdistusta, on se jo aika hyvä merkki siitä, että työ kannattaa antaa jonkun muun hoidettavaksi. Homman itse tekeminen ei ole ilmaista, vaikka niin monesti ajatellaan. Muista laskea myös käyttämällesi ajalle jokin arvo. Lisäksi laske kustannuksiin mukaan myös se, kuinka paljon asian pyörittely ja sen kanssa tuskailu kuluttaa sinun energiaasi. Se on takuulla jostain muusta pois.

Päätöksen siirtäminen

Minäpä mietin tätä vielä…

Tehtävälistallasi on iso asia, johon et pysty tarttumaan. Kyseessä voi olla esimerkiksi kirjanpitäjän valinta tai nettisivujen teon kilpailuttaminen. Kuinka helppoa onkaan päättää olla tekemättä päätöstä vielä. Asia kuitenkin melkoisen varmasti jää kummittelemaan taka-alalle. Niin kauan kun et ole tehnyt päätöstä suuntaan taikka toiseen, asia vaivaa sinua. Sen sijaan, että päätät olla tekemättä päätöstä, entäpä jos päätät vain seuraavan konkreettisen toimenpiteen – älä koko ison projektin lopputulosta? Näin saat ainakin pienen päätöksen tehtyä ja asiat liikahtamaan eteenpäin. Ole tyytyväinen pieneen askeleeseen oikeaan suuntaan äläkä tuskaile sen kanssa, että et saanut ratkaistua koko suurta ongelmaa kerralla.

Things rarely get stuck because of lack of time. They get stuck because what “doing” would look like, and where it happens, hasn’t been decided. (David Allen: Getting Things Done)

Väitän, että myös yksi iso syy tavarapinojen kertymiselle kotona tai toimistolla on se, että ei tehdä päätöstä siitä, mihin jokin tavara kuuluu (ja viedä tavaraa omalle paikalleen saman tien). Sen sijaan tavara jätetään johonkin tilapäiseen paikkaan odottamaan sitä, että teemme päätöksen siitä, mihin tavara kuuluu. Kuulostaako tutulta?

Miten saada paperihommat hoidettua, vaikka motivaatiota ei ole

Yksi hyväksi havaittu tapa saada epämiellyttäviä, mutta pakollisia asioita hoidettua on sammakko aamupalaksi -tekniikka. Valitse jo edellisenä päivänä jokin epämiellyttävä homma, mikä pitää saada hoidettua. Hoida tehtävä heti aamusta ja tämän jälkeen tiedät, että päivä tuo mukanaan vain tätä mukavampia asioita.

Sammakon rouskuttelu heti ensimmäisenä aamulla antaa myös todennäköisesti sinulle niin hyvän fiiliksen, että saat sen jälkeen paljon muutakin aikaiseksi. Se on voimaannuttava aamupala!

Eat a live frog every morning, and nothing worse will happen to you the rest of the day. (Mark Twain)

Älä ainakaan luovu unelmastasi sen takia, että et jaksa siihen liittyvää paperien pyörittämistä! Karsi turhat asiat pois, käytä aikasi ja energiasi vain välttämättömiin asioihin. Anna sellaisia tehtäviä muiden hoidettavaksi, jotka vain kuluttavat energiaasi ja innostustasi. Keskity siihen, mikä vie omaa unelmaasi parhaiten eteenpäin. Luota siihen, että muutkin pystyvät hoitamaan osan hommista.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano “ei koskaan”.

Tilaa Askaremon uutiskirje ja saat tiedon sähköpostiisi, kun uusi blogikirjoitus julkaistaan: