Entä jos nolottaa pyytää apua? - Askaremo assistenttipalvelut
Entä jos nolottaa pyytää apua?

Entä jos nolottaa pyytää apua?

0 Share

Entä jos nolottaa pyytää apua?

Pitääkö siivota ennen siivoajan tuloa? Vanha vitsi - joka aika usein on myös totta - kertoo, kuinka kotona siivotaan vimmatusti, koska seuraavana päivänä on tulossa kotisiivous ...

Pitääkö siivota ennen siivoajan tuloa?

Vanha vitsi – joka aika usein on myös totta – kertoo, kuinka kotona siivotaan vimmatusti, koska seuraavana päivänä on tulossa kotisiivouspalvelu siivoamaan. Miksi näin? Tokihan on järkevää, että jokainen kotitalouden asukas laittaa omat tavaransa paikoilleen ennen ammattisiivoajien saapumista, mutta miksi kodin pitäisi olla siisti ennen siivoajien saapumista? Ehkä tarve puunata paikat kuntoon ennen siivousta vähenee, kun siivouspalvelun käyttöä on harjoitellut pidempään. Mutta tämä tarve laittaa paikat kuntoon ikään kuin tupatarkastusta varten kertoo myös isommasta ilmiöstä.

Olen törmännyt samaan ilmiöön muissa yhteyksissä, jolloin on myös ollut kyse vastaavanlaisesta palvelun ostamisesta. Olen myös keskustellut tästä yrittäjätuttavieni ja asiakkaideni kanssa ja olemme huomanneet saman toistuvan muuallakin kuin kotisiivousten kohdalla.

Tässä muutamia esimerkkejä: Yrityksen raha-asiat ovat niin kuralla, että hävettää tehdä niistä selkoa kirjanpitäjälle. Niskahartiaseutu on niin jumissa, että on kiusallista mennä tutulle hierojalle, kun ei ole tullut pidettyä itsestä parempaa huolta. Kuntosalille ei viitsi mennä, kun ylipainoa on liikaa. Personal Traineria ei huvita palkata, kun hän varmaankin kommentoi epäterveellisiä elämäntapoja. Hammaslääkäriaika jää varaamatta, kun hammaslääkäri todennäköisesti huomauttaa hampaiden huonosta hoidosta. Kampaajalle mennään myssy päässä ja hartiat lysyssä, kun itse tehty tukan värjäys ei ollutkaan ihan onnistunut. Kaveria ei viitsi kutsua kylään, koska kotona on niin sotkuista. Kuulostaako tutulta?

Miksi meitä nolottaa?

Yhteistä näille tilanteille on se, että meille tuntuu olevan epämiellyttävää myöntää avun tarvetta tai sitä, että asiat eivät ole meillä hyvin hallinnassa. Tai ehkä tarve on kyllä tiedostettu, mutta jostain syystä tarvittavan palvelun hankkimista hidastaa tai estää tarve ”siivota ennen siivoajan saapumista”. Mistä tämä johtuu? Onko meillä tarve näyttää ulospäin, että meillä on kaikki hyvin? Kuuluuko meidän kulttuurissamme esimerkiksi yrittäjyyteen sellainen ajattelutapa, että olet huono yrittäjä, jos et selviä kaikista velvollisuuksistasi erinomaisesti ja ihan itse?

Entä jos odotammekin, että meitä kohdellaan huonosti, jos rohkenemme pyytää apua? Mistä tämä ajatus voisi syntyä? Aiemmista kokemuksista huonosta asiakaspalvelusta? Kun mahdollinen uusi asiakas ottaa yhteyttä valitsemaansa palveluntarjoajaan ja kertoo tarkemmin tilanteestaan ja tarpeistaan, on äärimmäisen huonoa asiakaspalvelua moittia tai väheksyä asiakkaan tekemää siihenastista työtä. Siinä tilanteessa parasta mitä palveluntarjoaja voi uudelle asiakkaalleen tarjota on aito, myönteinen ja eteenpäin suuntaava tuki. Asiakas on mitä ilmeisimmin päätynyt siihen johtopäätökseen, että hän tarvitsee apuvoimia päästäkseen tilanteessa eteenpäin ja saavuttaakseen asettamansa tavoitteet. Hyvä asiakaspalvelija on iloinen siitä, että kyseinen uusi asiakas luottaa häneen palveluntarjoajana niin paljon, että pyytää hänen tukeaan.

Moni yrittäjä toki myös reilusti tunnustautuu itseriittoiseksi. Asiat hoitaa mieluiten itse, koska silloin tietää varmuudella, että ne on tehty hyvin. Haaste tuleekin siitä, kun tekemistä on jossain vaiheessa enemmän kuin itse yksinään ehtii tekemään. Ei välttämättä ole kovin helppoa eritellä niitä tehtäviä, joihin yrittäjän omaa henkilökohtaista panosta ei tarvita. Tämä ei oman kokemukseni mukaan tule keneltäkään luonnostaan, vaan tätä täytyy harjoitella. Ei ole ollenkaan huono ajatus tehdä aika ajoin ajatusharjoituksia, joissa käy läpi omaa arkeaan ja omia työn tekemisen tapojaan. Vaikka et olisikaan suunnittelemassa palvelujen ostoa juuri sillä hetkellä, on hyvä pysähtyä välillä miettimään, mitä asioita sinun itsesi tulee ehdottomasti hoitaa, mitkä tehtävät voisit kohtuullisen vähällä vaivalla antaa jonkun toisen hoidettavaksi ja mitkä tehtävät ovat sellaisia, että niiden tekemättä jättäminen ei olisi suuri vahinko kenellekään. Jos omalle to do -listalle on tottunut keräämään koko ajan lisää asioita, tämänkaltainen tehtävälistan karsinta on käytännössä pakko tehdä aika ajoin, jos aikoo vakavissaan saada listan joskus lyhenemään.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.

Tilaa Askaremon uutiskirje ja saat tiedon sähköpostiisi, kun uusi blogikirjoitus julkaistaan: