Askaremon assistenttipalvelun tyypillinen asiakas – Askaremo
Askaremon assistenttipalvelun tyypillinen asiakas

Askaremon assistenttipalvelun tyypillinen asiakas

0 Share

Askaremon assistenttipalvelun tyypillinen asiakas

Kuka käyttää assistenttipalvelua? Millainen on Askaremon tyypillinen asiakas? Assistenttipalvelujen ostamista harkitsevat kysyvät usein, millaiset yritykset palvelua yleensä käytt ...

Kuka käyttää assistenttipalvelua? Millainen on Askaremon tyypillinen asiakas?

Assistenttipalvelujen ostamista harkitsevat kysyvät usein, millaiset yritykset palvelua yleensä käyttävät. Vastaus on, että ihan tavalliset yrittäjät, jotka ovat tulleet siihen tulokseen, että itse ei ehdi ja/tai kannata tehdä kaikkea. On yksinyrittäjiä ja on työnantajayrittäjiä. On niitä, jotka teettävät yksittäisen työn, johon menee muutama tunti. Ja on niitä, jotka haluavat lisäkäsiparin isomman projektin toteuttamiseen. On uusia yrittäjiä ja on konkariyrittäjiä. Ja kaikkea siltä väliltä!

Mutta mitä sanovat tilastot? Tein Askaremon tähänastisista asiakkaista tilastokoosteen, jotta saisin hiukan avattua sitä, millainen Askaremon tyypillinen asiakas on. Ja tällaiselta hän näyttää:

Ikä ja “yrittäjäikä”

Askaremon tyypillinen asiakas on noin 40-vuotias ja hän on toiminut yrittäjänä jo useamman vuoden.

Suurin osa Askaremon asiakkaista on iältään 35-54-vuotiaita. Suomessa yrittäjistä noin puolet kuuluu tähän ikäluokkaan. Uusia yrittäjiä (toiminut yrittäjänä alle kaksi vuotta) Askaremon asiakkaista on 15 %.

Sukupuoli

Askaremon asiakkaista kolme neljästä on naisia. Suomessa kolmannes yrittäjistä on naisia. Kun kaikista yrittäjistä reilu 60 % on yksinyrittäjiä, on vastaava luku naisten yrityksissä reilusti korkeampi, yli 70 %.

Onko siinä sitten eroa, kuinka paljon nais- ja miesyrittäjät ovat valmiita käyttämään rahaa assistenttipalveluun? Ei ole. Jos verrataan miesten ja naisten keskimäärin kuukaudessa käyttämiä summia toisiinsa, niissä ei ole käytännössä mitään eroa.

Yksinyrittäjä vai työnantajayrittäjä?

Kun kokosin tilastoja Askaremon asiakkaista, tämä kohta osoittautui suurimmaksi yllätykseksi itselleni. Olen pitänyt Askaremoa erityisesti yksinyrittäjille sopivana vaihtoehtona – vaihtoehtona sille, kun ei ole mahdollista tai kannattavaa palkata työntekijää yritykseen. Yllätys, yllätys: vain 55 % Askaremon asiakkaista on yksinyrittäjiä. Ja jos verrataan sitä, paljonko yksinyrittäjät ja työnantajayrittäjät käyttävät keskimäärin kuukaudessa rahaa assistenttipalveluun, ero on iso. Työnantajayritykset käyttävät lähes kolme kertaa enemmän rahaa kuin yksinyrittäjät. Toisaalta tämäkin luku on vain keskiarvo. Molemmista ryhmistä löytyy useampi poikkeus tähän.

Kuinka paljon työtä teetetään?

Paljonko tyypillinen asiakas käyttää rahaa assistenttipalveluun kuukaudessa? Keskimäärin 245 € / kk (alv 0 % hinta). Mutta laskujen loppusummissa on todella paljon vaihtelua. Ne ovat vaihdelleet yksittäisen tunnin (=35 €) laskuttamisesta isompiin projekteihin (2000 € ja yli). Lisäksi laskutettavien tuntien määrä voi vaihdella yksittäisellä asiakkaallakin paljon eri kuukausien välillä. Toisinaan tarvetta on vain muutamalle tunnille kuukaudessa ja toisinaan kiireen yllättäessä tarve voi olla paljon isompi. Eikä yrittäjän oman loman aikana välttämättä löydy tekemistä assistentillekaan. Joustavuus onkin Askaremon toiminnan ydin: sinulla on assistentti silloin ja vain silloin, kun sellaiselle on tarvetta. 🙂

Miten uudet asiakkaat löytävät Askaremon?

Tämän kohdan voi tiivistää yhteen sanaan: verkostot. Neljä asiakasta viidestä on löytänyt Askaremon verkostojen kautta. Olen joko tavannut yrittäjän jossain yhteydessä, esimerkiksi yrittäjien tilaisuuksissa tai koulutuksissa, tai yhteinen tuttavamme on suositellut Askaremoa.

Tässä kohtaa on paikallaan kiittää myös nykyisiä asiakkaitani, jotka ovat vinkanneet Askaremosta omalle yrittäjätuttavalleen! Kaunis kiitos teille!

Entäpä some ja SEO? Vaikka suuri enemmistö löytää Askaremon henkilökohtaisten kontaktien kautta, on sosiaalisen median näkyvyydellä ja kotisivujen hakukoneoptimoinnillakin oma roolinsa. Nimittäin 20 % asiakkaista on löytänyt Askaremon näiden kautta. Osa näistä kontakteista toimii Etelä-Suomessa, mutta kyllä lähialueen yrittäjiäkin voi tavoittaa verkossa.

Lopuksi 🙂

Yhteenvetona voidaan todeta, että assistenttipalvelun tyypillinen asiakas on noin 40-vuotias, jo useamman vuoden yksinyrittäjänä toiminut nainen. Askaremon hän on löytänyt joko tuttavansa suosituksen perusteella tai tavattuaan minut jossakin monista yrittäjätilaisuuksista. Hän teettää Askaremolla 7 tuntia kuukaudessa sellaisia töitä, joita ei itse ehdi tehdä.

Niin joo… Ei sellaista ole olemassakaan kuin “Askaremon tyypillinen asiakas”. Tiedäthän sanonnan: “vale, emävale, tilasto“? 😉 Kyse on keskiarvoista ja prosenttiluvuista. Tiedot tähän koosteeseen on otettu yhtenä melko satunnaisesti valittuna ajankohtana ja keskiarvot muuttuvat hiukan joka kuukausi.

Mutta kertoo tämä katsaus kuitenkin mielenkiintoisia asioita. Toivottavasti se kertoo esimerkiksi sen, että ihan jokainen yrittäjä voi ostaa itselleen lisää aikaa Askaremolta tai joltakin toiselta yritykseltä, jos kokee, että se hyödyttää itseä ja omaa yritystä. Yksikään yritys ei ole liian pieni tai mikään työmäärä liian vähäinen, etteikö palvelun ostaminen voisi olla hyvä ratkaisu. Jos se on järkevää yrityksen toiminnan ja esimerkiksi sinun oman jaksamisen kannalta, silloin se on myös kannattavaa.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.