Yritykselle nimi? - Askaremo
Yritykselle nimi?

Yritykselle nimi?

0 Share

Yritykselle nimi?

Yrityksen nimen ideointivaihe - pyydä kaveri apuun! Nimen keksiminen yritykselle voi olla todella tuskallista. Sitä se ainakin minulle oli. En halunnut omaan nimeeni perustuvaa yr ...

Yrityksen nimen ideointivaihe – pyydä kaveri apuun!

Nimen keksiminen yritykselle voi olla todella tuskallista. Sitä se ainakin minulle oli. En halunnut omaan nimeeni perustuvaa yrityksen nimeä, vaikka se olisi ollut helppo ja melkoisen suosittu tapa. Halusin jotain muuta – jotain, mistä kuitenkin kävisi ilmi, mitä yritykseni tekee. Yritin vääntää nimeä erilaisista toimistotöihin, sihteeriin ja assistenttiin liittyvistä sanoista. Kokeilin sanoja suomeksi, englanniksi ja espanjaksi. Testasin jopa Visit Finlandin nimigeneraattorin. Ideoimme nimiä myös yrittäjäystäväni kanssa.

Aika monta ruutupaperia ja käytettyä kirjekuorta tuli rustattua täyteen erilaisia vaihtoehtoja yritykseni nimeksi. Tässä kuvassa on vain pieni osa nimistä, mitä ideointivaiheen aikana kirjoitin muistiin.

Tunnustan, että hihittelin aika makeasti, kun luin nimiehdotuksia. Hyvinhän nimen kanssa loppujen lopuksi kävi, mutta kyllä listoilla oli myös kamalia vaihtoehtoja. Keksin myös todella monta hyvää yrityksen nimeä, jotka joku muu oli jo ehtinyt varata omaan käyttöönsä. Tai sitten nimen googlaaminen tuotti sellaisia tuloksia, joita en halunnut yritykseeni liittää.

”Toivotaan parasta…” ei riitä PRH:lle

Askaremosta piti alunperin tulla Adapta Palvelut, mutta nimi ei mennyt PRH:ssa läpi. Nyt voin sanoa, että onneksi ei mennyt. Askaremo on niin paljon parempi nimi! Alussa kuitenkin ihastuin Adapta-nimeen, joten kokeilin kepillä jäätä. Tiesin kyllä, että yritysrekisterissä on jo aputoiminimi ”Adapta”. Korjauskehotushan PRH:sta tuli, joten ei auttanut kuin jatkaa ideointia.

Jatkoin yritykseni toimialaan liittyvien sanojen makustelua ja testaamista eri muodoissa. Jossain vaiheessa pyörittelin sanaa ”askare” ja yhtäkkiä palaset yksinkertaisesti loksahtivat paikoilleen. Siinä se oli! ”Askare” on nimen perusosa, johon liittyy ajatus takomosta tai hiomosta. Takomo -> hiomo -> Askaremo. Loogista, eikö totta? 😉

Voi sitä riemua, kun a) Askaremoa ei löytynyt PRH:n listalta, b) googlaamalla ei löytynyt pahempaa kuin ”ask-a-remodeler” ja c) tarvittavat domainit ja some-profiilit olivat vapaana. Äkkiä paperit PRH:lle ja domainia varaamaan!

Tämän blogikirjoituksen artikkelikuvana on ensimmäinen versio Askaremon logosta. Tein sen tabletin piirustusohjelmalla. Syy siihen, että ”mo” nimen lopussa on kirjoitettu eri värillä kuin muu osa nimestä liittyy nimen ääntämiseen. Minulle oli alusta asti itsestäänselvyys, että nimi lausutaan As-ka-re-mo, mutta kun näytin nimeä paperille kirjoitettuna muutamalle yrittäjälle, moni lausui nimen Askar-emo. (Ei, minä en ole mikään emo!) Samat yrittäjät ideoivat, että yrityksen logo voisi auttaa lausumaan nimen oikein.

Niinpä logosta tuli ”Askare potenssiin mo”. Kyllä Askar-emo tulee esille aina silloin tällöin, mutta sen kanssa on vain elettävä.

Vinkit yrityksen nimeä miettivälle

Tässä vielä kootusti vinkkini sinulle, joka parhaillaan mietit (ja ehkä jopa tuskailet) yrityksen nimeä:

  • mieti mitä haluat kertoa yrityksen nimellä
  • listaa sanoja ja nimiehdotuksia, jotka liittyvät siihen, mitä haluat yrityksesi nimellä kertoa
  • pyydä kaverit apuun, tarjoa lounaita ja juota heille kahvia, pyydä heitä lukemaan ääneen ja kommentoimaan keksimiäsi nimiä -> ota selvää, mitä muille tulee mieleen nimiehdotuksestasi
  • tarkista löytyykö nimi jo PRH:n yritysrekisteristä
  • tarkista onko haluamasi verkkotunnus vapaa
  • googlaa nimi ja tarkista hakutulokset siltä varalta, ettei nimeen liity ikäviä yllätyksiä
  • tarkista onko haluamissasi some-kanavissa sopiva profiili / käyttäjätunnus vapaana

Ei muuta kuin ideoimaan! Kyllä se sopiva nimi sieltä jossain vaiheessa putkahtaa esiin. Kokeile erilaisia ideointitekniikoita, pallottele, pyörittele, testaa, lähde ajatuskävelylle.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.