Nettiajanvaraus - onko ihan pakko? - Askaremo
Nettiajanvaraus – onko ihan pakko?

Nettiajanvaraus – onko ihan pakko?

0 Share

Nettiajanvaraus – onko ihan pakko?

Onko varauskirjassasi liikaa vapaita aikoja? Miltä yrityksesi ajanvaraustilanne näyttää? Saisiko varauksia olla enemmän? Palvelujen helppo saatavuus on yksi edellytys sille, että ...

Onko varauskirjassasi liikaa vapaita aikoja?

Miltä yrityksesi ajanvaraustilanne näyttää? Saisiko varauksia olla enemmän? Palvelujen helppo saatavuus on yksi edellytys sille, että kauppa käy. Ja jos kiirehdit kesken asiakaspalvelutilanteen vastaamaan puhelimeen, ei se ainakaan paranna asiakkaan kokemusta saamastaan palvelusta. Oululainen Kauneushoitola Kuiskaus on perustellut nettisivuillaan hyvin sen, miksi nettiajanvarauksen käyttö on kaikkien etu: ”Tärkeintä on asiakkaan kokonaisvaltainen hyvinvointi, joten hoitojen aikana ei vastata puhelimeen.

Mataloita ostamisen kynnystä – ota käyttöön sähköinen ajanvaraus

Itse käytän nettiajanvarausta aina kun sellainen on tarjolla. On niin paljon helpompaa vertailla omaa kalenteria ja varausjärjestelmässä vapaana näkyviä aikoja sen sijaan, että puhelimessa etsitään molemmille sopivaa aikaa. Ja monestihan sitä muistaa tarvitsevansa ajan kampaajalle tai hierojalle joskus iltauutisten jälkeen. Kuinka monta kauppaa jää tekemättä, kun potentiaalinen asiakas ei pääse tällöin varaamaan haluamaansa aikaa?

Miten saan itselleni nettiajanvarauksen?

Sähköinen ajanvaraus on mahdollista toteuttaa monilla eri tavoilla. Veikkaan, että tämä on yksi syy siihen, miksi kovin monella viivästyy nettiajanvarauksen käyttöönotto: vaihtoehtoja on ihan liikaa! Yrittäjä joutuu tekemään monta päätöstä ennen kuin ajanvaraus on asiakkaiden käytettävissä.

Asioita, jotka tulee ainakin huomioida ajanvarausjärjestelmää valittaessa:

  • hinta eli paljonko olet valmis maksamaan ajanvarauksesta
  • käyttömukavuus ja -helppous sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta
  • montako tuotetta/palvelua on mahdollista varata, onko työntekijöitä ja toimipaikkoja useita
  • paljonko tarvitset etukäteistietoa asiakkaasta
  • haluatko, että ajanvaraus on integroitu omaan sähköiseen kalenteriisi (esim. Google kalenteri)

Suomenkielisiä ajanvarauspalveluja löytyy useita, muun muassa Vello ja Timma. Käyttökokemuksia kannattaa kysellä esimerkiksi tutuilta yrittäjiltä.

Jos nettisivusi on tehty WordPressillä, voit valita jonkin monista ajanvaraukseen suunnitelluista WordPressin lisäosista. Askaremon nettisivuilla on puolestaan käytetty youcanbook.me -palvelua. Varauskalenteri on upotettu Askaremon nettisivuille. Tehdyt varaukset päivittyvät automaattisesti Google-kalenteriini. Vastaavasti jos merkitsen Google-kalenteriini menon, muuttuu tämä ajankohta varauskalenterissa varatuksi.

Lopuksi täytyy vielä todeta, että eihän hyväkään nettiajanvaraus yksinään takaa asiakastulvaa, mutta helpottaa se kuitenkin palvelujesi ostamista huomattavasti.


Kirjoittaja toimii yrittäjänä ja vuokra-assistenttina Askaremon assistenttipalvelussa. Hän on yrittäjä, josta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Paperien pyörittely ei ole hänelle kauhistus, vaan ajoittain jopa ihastus. Hän on yhteiskuntatieteilijä, jonka sisällä asuu pieni koodari. Mottona toimii: älä koskaan sano ”ei koskaan”.